הום סטייג’ינג – מעלים את ערך הדירה רגע לפני המכירה
בארה”ב ובשאר רחבי העולם כבר מכירים את השיטה מאז שנות ה-70, ועכשיו, גם אנחנו בישראל מאמצים אותה בחום. השיטה מבוססת על הרעיון האומר, כי לנכס נדל”ן, ישנם, למעשה, שני מחירים: המחיר הראשון הוא המחיר ה”קשה” שלו, מחיר מחירון, המתחשב בנתונים מוצקים כמו שטח הדירה, מספר החדרים, השכונה בה הוא נמצא, מצב התשתיות שבו וכד’. המחיר השני, גמיש ונזיל הרבה יותר,הוא המחיר אותו מוכן הקונה לשלם על הנכס. אמנם, המחיר הזה מתבסס על ערכו המוחלט של הנכס לפי הנתונים ה”קשים”, אבל הוא מורכב גם מהרושם שהוא יוצר אצל המתעניין. וכאן, נכנס הום סטייג’ינג לפעולה, מאחר והוא מעלה את ערכו של הנכס בהשקעה מינימלית בלבד, ומאפשר את מכירתו בזמן קצר וברווח המקסימלי.
מדוע רצוי לבצע הום סטייג’ינג?
נכסים המשמשים למגורים במשך שנים, אף פעם לא ייראו כחדשים, ושיפוץ יסודי לצורך השבחת הנכס רק לשם מכירתו, במרבית המקרים, איננו משתלם. שיטת הום סטייג’ינג מאפשרת לכם, בהשקעה שגובהה בין אחוז אחד לשלושה אחוזים מערכו של הנכס, להעלות את מחירו בעד 10%, שלא לדבר על הכפלת מהירות המכירה. נכון, כולנו “מכינים את הבית למכירה” (מנקים, צובעים, מבצעים תיקונים קטנים שהזנחנו במשך שנים, אבל כאן, מדובר ביצירת התחושה מתאימה אצל הקונה-המתעניין, זו שגורמת לו לחוש “כן, זה הבית שלי! כאן אני רוצה לגור!”. הום סטייג’ינג גורם לבית להיראות חמים, מזמין, משפחתי ומואר יותר, כך שכל מתעניין בו ירצה להקדים ולרכוש אותו, לפני שמישהו אחר יקדים אותו.
למה זה, בעצם, עובד?
כאשר אדם רוכש נכס למגורים (להבדיל מרכישה לצורך השקעה), מעורבים בהחלטה זו (גם אם איננו מודים בכך) רגשות. יש כאן הרבה מעבר לשטח, מספר החדרים, מספר חדרי האמבטיה והכיורים. רושם ראשוני על בית אצל מתעניין – רוכש פוטנציאלי מתקבל תוך 10 עד 15 שניות, וזה הרושם שאיתו הוא הולך הביתה ושוקל את ההחלטה. אם באותן 10 שניות, נצליח לגרום לו את התחושה שזהו הבית שבו הוא רוצה לגור, פחות ישנה לו אם יש שני חדרי אמבטיה במקום שלושה, או חדר ילדים אחד ולא שניים. התחושה היא זו שתקבע את ההחלטה שלו, ואל התחושה הספציפית הזו, פונה ומכוון הום סטייג’ינג.
מה ההבדל בין הום סטייג’ינג לעיצוב פנים?
בעוד עיצוב פנים ממוקד בהפיכת הנכס למתאים לאנשים שגרים בו כיום, הום סטייג’ינג פונה לטעם הממוצע של הלקוח הרלוונטי לנכס הספציפי והוא עובד על המכנה המשותף הנוגע לכולנו – תחושת חמימות ביתית. במהלך מהפך כזה, יבליט המעצב את יתרונותיו של הבית ויהפוך אותם לאטרקטיביים יותר, ואילו את החולשות הוא יצניע ויטשטש. עלויות מהפך כזה הן זולות בהרבה מהוצאות על שיפוץ רציני ומסיבי, מה שהופך את העניין לכדאי במיוחד עבור בעלי דירות המתקשים במכירת דירתם.